Od začátku školního roku používám pro získání zpětné vazby od žáků sedmé třídy v hodinách fyziky aplikaci Plickers. Díky tomuto řešení jsem schopný si na začátku hodiny zjistit, co si žáci pamatují z předchozích hodin a podle toho přizpůsobit následující aktivity (které mám připravené v záloze).
Jak to funguje?
- Ze stránky https://help.plickers.com/hc/en-us/articles/360008948034-Get-Plickers-Cards jsem si vytiskl karty. Zvolil jsem large cards expanded, protože generuje na jednu stránku A4 jen jeden kód. Nemusíte tisknout všech 63 listů. Já si jich vytiskl 19, protože víc žáků v dané třídě nemám.
- Po registraci na stránce https://www.plickers.com/ jsem si vytvořil novou třídu a do ní přidal žáky. Každému žákovi jsem následně dal kartu se stejným číslem, jako je jeho pořadové.
- Následně si vytvořím ve webovém prohlížeči set úloh. V každém setu je možné ve free verzi použít jen 5 otázek, ale to mi na opakování stačí. Na výběr máte až 4 možnosti odpovědí (včetně true/false).
- Ve třídě se přihlásím na PC do webového rozhraní a spustím test. Otázky se mi promítají na plátno a beru do ruky iPad a otevírám aplikaci Plickers, ve které si řídím celý průběh. Žáci zvedají nad hlavu karty. Díky jejich natočení iPad vyhodnotí, kterou odpověď zvolili. Já hned vidím, zda odpověď byla správná nebo ne.
- Až všichni odpoví, můžu pomocí iPadu nechat zobrazit na plátně správnou odpověď včetně grafu. Na PC nic nenastavuji, všechno řídím z iPadu.
- Po ukončení testu mi ve webovém rozhraní zůstane report, kde vidím procentuální úspěšnost jednotlivých žáků včetně správnosti odpovědí u konkrétní otázky. Takže hned vidím, co žákům dělalo největší problém nebo kterému žákovi dělalo celé opakování největší problém.
Před spuštěním testu vybírám, pro kterou třídu chci test spustit. Žákům promítáme jednotlivé otázky. Další příklad otázky. Po ukončení vidím úspěšnost celého testu. Po kliknutí na test vidím úspěšnost daných žáků. Nebo vyberu otázku a vidím konkrétní odpovědi žáků. Na iPhonu vyberu třídu, kterou chci testovat. Hned vidím na displeji počet správných odpovědí. A takhle to testování vypadá.
Tip: Někoho by napadlo papíry žákům zalaminovat. Nezkoušel jsem, ale myslím si, že odlesky by mohly vadit. Vyzkoušel někdo?
Výhody
- Žáci nepotřebují iPady ani žádná jiná mobilní zařízení.
- Příprava takového testu nezabere víc jak 5 minut.
- Samotné testování v hodině je také časově nenáročné (cca 5 minut).
- Rychlý způsob získání zpětné vazby.
- Každý žák má jiný kód a nelze snadno opisovat od ostatních spolužáků.
- V základní verzi, která je pro tuto aktivitu dostačující, je Plickers zdarma.
Nevýhody
- Je nutné mít připojený počítač a iPad (nebo iPhone) k internetu.
- Pokud žák zapomene kartu, musím mít připraveny kopie v záloze, jinak se nemůže do aktivity zapojit.
- Žákům chvíli trvá, než se naučí správně držet a ukazovat karty s kódy (zakrývají si je prsty, nezvedají je do dostatečné výšky apod).
Děkuji za inspiraci, kódy fungují i v průhledných složkách.
Jestli se nic nezměnilo (rok jsem Plickers nepoužil), tak vše funguje i s obyčejným mobilem…na A4 jsem vytiskl 2 kartičky a i tak to vše v poho načtu od katedry (pro mě to bylo až neuvěřitelné zjištění ;-))
Přesně tak… Plickers je multiplatformní a funguje skvěle. Kartičky na formátu A5 nejsou pro mě a žáky ideální (špatně se načítají a snadno se ztrácí).